Początki kariery zawodowej – staż uczniowski 2018/2019

18 grudnia 2019

18 grudnia 2019 roku podsumowaliśmy staże zawodowe 30 uczniów Technikum w Zespole Szkół Nr 3 w Wyszkowie, które odbyły się w miesiącach: czerwiec, lipiec i sierpień 2019 .

W obecności dyrekcji szkoły, nauczycieli i uczniów klas Technikum Ekonomicznego i Technikum Informatycznego głos zabrali min. sami uczniowie, którzy takie staże odbyli. Podzielili się swoimi doświadczeniami, wyrazili swoje zadowolenie i satysfakcję ze swoich pierwszych kroków w zawodzie. Zachęcali innych uczniów do ubiegania się o staż w 2020r.

Pani Grażyna Witkowska, kierownik szkolenia praktycznego, podziękowała dyrektorowi szkoły – Panu Adamowi Mickiewiczowi za zaangażowanie w realizację tego przedsięwzięcia w roku szkolnym 2018/2019. 

Staże odbyły się w ramach projektu „ Zintegrowany rozwój  szkolnictwa zawodowego” realizowanego  przez Województwo Mazowieckie, a współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Nasi uczniowie pracowali u 9 pracodawców w różnych firmach i instytucjach na terenie Wyszkowa i powiatu wyszkowskiego. Najwięcej, bo aż 8 uczniów zdobywało doświadczenie zawodowe w Quad/Graphics Wyszków .

Każdy stażysta przepracował 150 godzin pod opieką wyznaczonego przez pracodawcę opiekuna i otrzymał wynagrodzenie w wysokości 2000 zł. Uczniowie, którzy dojeżdżali do pracy poza swoim miejscem zamieszkania, otrzymali również zwrot kosztów dojazdu.

Nadrzędnym celem stażu było przede wszystkim zdobycie przez uczniów wiedzy i nowych umiejętności praktycznych w zawodzie, a ponadto:

  • zweryfikowanie dotychczasowych osiągnięć;
  • poznanie rzeczywistych warunków pracy;
  • rozwijanie umiejętności współpracy w zespole.

 Wszystkie te cele, jak również wiele innych, zostały zrealizowane w wysokim stopniu, o czym mówili i piszą sami stażyści.

 

Karolina Soból, absolwentka TE napisała:

Mam pozytywne wrażenia po odbyciu stażu organizowanego przez naszą szkołę. Staż ten zobrazował mi, jak wygląda codzienna praca w biurze. Było to dobre wprowadzenie w dorosłe życie i dalszą pracę również w tej firmie, w której odbywałam staż. Obecnie jest mi dużo łatwiej wykonywać moja pracę , gdyż część obowiązków wykonywałam już wcześniej. Pragnę również dodać, że staż ten pomógł mi  uzyskać obecne stanowisko. Rozpatrując moją kandydaturę wzięto pod uwagę odbyty miesięczny staż na tym samym stanowisku i myślę, że dzięki temu moje szanse na uzyskanie tej posady wzrosły. Bardzo serdecznie zachęcam uczniów Zespołu Szkół Nr 3 do brania udziału w podobnych przedsięwzięciach. Organizowane staże rozwijają nasze umiejętności i dają więcej możliwości na lepszą przyszłość. Przyszli pracodawcy biorą pod uwagę każdą dodatkową aktywność kandydata ubiegającego się o stanowisko.

 

Bartosz Pędzich, klasa 4TI:

Gdy przystąpiłem do stażu, byłem w klasie trzeciej technikum informatycznego. Spędziłem w firmie Quad około 4 tygodnie (150 godzin) i gdybym mógł ponownie przystąpić do tej aktywności, z pewnością bym skorzystał.

Rozmowa kwalifikacyjna do pracy była ciekawym przeżyciem, ponieważ była to moja pierwsza rozmowa o „pracę”. Sama rozmowa trwała około 10-15minut. Byłem pytany o motywację do pracy, szkołę, ogólne zaangażowanie, a nawet była weryfikowana moja znajomość języka angielskiego.  Chciałbym przekazać jedną myśl dla osób, które mogłyby się obawiać takiej rozmowy: ona nie jest trudna i nie ma się czego bać ani czym się stresować. Jest to zwyczajna rozmowa o naszym dotychczasowym doświadczeniu.

Teraz tak po krótce opiszę moje stanowisko i obowiązki: w pierwszym tygodniu głównie zajmowałem się nauką, „jak działa drukarnia” i jak działa schemat druku gazet, książek i innych produktów. Poza tym jeszcze zostałem oprowadzony z liderem po wszystkich maszynach drukujących, by oprócz wiedzy teoretycznej, wiedzieć jak działa to wszystko w praktyce. Pod koniec tygodnia zostałem powoli wprowadzany w naukę programu bazodanowo-magazynowego „P2B,” który jest odpowiedzialny za przyjmowanie zleceń do druku. Przez następne dwa tygodnie ćwiczyłem „na sucho” obsługę tego oprogramowania według programu szkoleniowego dla pracowników. Oprogramowanie to było bardzo złożone, i posiadało ogromny wachlarz możliwości. Nauka na szczęście w moim przypadku była dosyć intuicyjna i szybka. W ostatnim tygodniu pod okiem mojego opiekuna podejmowałem próby przyjęcia zlecenia od klienta, rozpisania go w programie i przekazania go dalej do działu ekonomicznego.

Praca tam bardzo mi się podobała, jednak wymagała dużego skupienia i chęci do nauki w nowym środowisku. „P2B” samo w sobie było złożonym programem z milionem opcji i oczywiście sam program był tylko w języku angielskim, więc łatwo można było się w nim zgubić. Jednakże moja praca była w środowisku open space, czyli praca w otwartej przestrzeni w biurze, więc gdy czegoś nie wiedziałem, po prostu mogłem podpytać się bardziej zaawansowanego pracownika albo mojego opiekuna. Nigdy nie było z tym problemu. Kończąc, chciałem poruszyć temat przerw – można je było ustalać, kiedy tylko się chce, na przykład ja sam decydowałem o tym, aby zawsze o 12:30 robić sobie jedną dłuższą przerwę na jedzenie i dwie krótsze na kawę, herbatę czy inny napój. Ponadto jedzenie można było kupować w stołówce albo przygotowywać w ogólnodostępnej kuchni.

Bardzo miło wspominam te kilka tygodni w firmie „Quad”. Jest to jedno z moich ciekawszych doświadczeń zawodowych. Zdecydowanie polecam wziąć udział w tym projekcie, bo umiejętności zdobyte w takim stażu, możemy wykorzystać później do innej pracy bądź spróbować sił w tej samej, jednak już jako pracownik.

 

Tomasz Osemka, klasa 4TI:

Mój staż odbywał się w Zespole Szkół Nr 3 im. Jana Kochanowskiego w Wyszkowie. Pracowałem na stanowisku serwisanta. Staż trwał cztery tygodnie. Pracowałem od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00. Przez ten czas nauczyłem się dużo na temat pracy w szkole. Dowiedziałem się, jak wygląda budowa sieci w szkole oraz postępowania w przypadku problemów. Poznałem również sposoby na szybką i sprawną konserwację stanowisk komputerowych. Odbyty staż bardzo mi się podobał, gdyż nauczyłem się wiele o pracy serwisanta, dowiedziałem się na czym taka praca polega, a także pozwoliło mi to zarobić trochę pieniędzy.

 

Podsumowując, staż umożliwił zdobycie cennego doświadczenia oraz nabycie umiejętności potrzebnych do dalszego rozwoju kariery zawodowej. A więc: Czy pierwszy staż równa się pierwsza praca? A może przekonasz się, że wybrana przez ciebie ścieżka zawodowa nie jest dla ciebie?

Grażyna Witkowska

Początki kariery zawodowej – staż uczniowski 2018/2019
Początki kariery zawodowej – staż uczniowski 2018/2019
Początki kariery zawodowej – staż uczniowski 2018/2019
Początki kariery zawodowej – staż uczniowski 2018/2019
Początki kariery zawodowej – staż uczniowski 2018/2019
Początki kariery zawodowej – staż uczniowski 2018/2019
Początki kariery zawodowej – staż uczniowski 2018/2019

Odnośniki