W dniu 19 listopada 2024 roku nauczyciele pani Katarzyna Zarzycka oraz pan Karol Łapiński wzięli udział w konferencji „Jak AI zmienia edukację”, której współorganizatorem był Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie.
Konferencja odbyła się w budynku I Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Skargi w Pułtusku.
Podczas wydarzenia nauczyciele zapoznali się z tematyką wykorzystania sztucznej inteligencji w swojej pracy.
Celem szkolenia było zrozumienie możliwości i ograniczeń sztucznej inteligencji (AI), przedstawienie konkretnych jej zastosowań w edukacji, omówienie zagrożeń z nią związanych oraz stworzenie przestrzeni do dyskusji na temat praktycznych aspektów wprowadzania technologii AI do praktyki edukacyjnej.
Podczas konferencji poruszone zostały następujące kwestie:
1. Jak się uczyć w dobie AI?
W pierwszym panelu omawiano, w jaki sposób sztuczna inteligencja wpływa na sposób uczenia się. Eksperci podkreślili, że w erze AI kluczową rolę odgrywa personalizacja procesu nauczania. Dzięki AI uczniowie mogą korzystać z narzędzi, które dostosowują tempo nauki oraz materiały edukacyjne do ich indywidualnych potrzeb i poziomu zaawansowania. Algorytmy AI są w stanie analizować wyniki uczniów, identyfikować ich mocne strony oraz obszary wymagające poprawy, co pozwala na lepsze ukierunkowanie procesu edukacyjnego. Wspomniano także o rosnącej roli uczenia się opartego na danych, które umożliwia nauczycielom lepsze zrozumienie stylów uczenia się i preferencji swoich uczniów.
2. Szkoła w czasach pokolenia Alfa. Jak dostosować nauczanie do zmieniającego się świata?
Panel dotyczący pokolenia Alfa, czyli dzieci urodzonych po 2010 roku, skupił się na wyzwaniach związanych z nauczaniem tej grupy. Uczestnicy podkreślili, że dzieci te wyrastają w pełni zanurzone w cyfrowym świecie, a ich zdolności do szybkiego przyswajania nowych technologii są zdecydowanie większe niż u poprzednich pokoleń. Zmieniający się świat wymaga, aby szkoły dostosowały swoje metody nauczania do nowoczesnych narzędzi i technologii. Przykładami takiej adaptacji są programy nauczania oparte na sztucznej inteligencji, gry edukacyjne, a także wprowadzenie nowych form nauczania, jak nauka zdalna czy mieszana (blended learning). Zwrócono uwagę na konieczność przygotowania nauczycieli do pracy z nowymi technologiami, aby skutecznie wykorzystywać je w procesie edukacyjnym.
3. „To nie jestem ja”. Informacja – Odpowiedzialność – Bezpieczeństwo.
Panel ten skupił się na wyzwaniach związanych z bezpieczeństwem i odpowiedzialnością w kontekście AI w edukacji. Dyskutowano o zagrożeniach, jakie niosą technologie AI, takie jak błędne informacje, algorytmy dyskryminacyjne czy kwestie związane z prywatnością danych uczniów. Poruszono również temat odpowiedzialności, zarówno nauczycieli, jak i uczniów, w kontekście korzystania z AI. Podkreślono, jak ważne jest, aby uczniowie byli świadomi zagrożeń związanych z technologią i umieli krytycznie analizować informacje, z którymi mają do czynienia w Internecie. Wskazano również na potrzebę regulacji prawnych dotyczących używania sztucznej inteligencji w edukacji, w tym ochrony prywatności i danych osobowych.
4. Sztuczna inteligencja w rękach nauczyciela i ucznia.
W tym panelu poruszono temat wykorzystania AI przez nauczycieli i uczniów w codziennej edukacji. Nauczyciele mogą korzystać z AI do automatyzacji niektórych procesów, jak ocena prac uczniów czy tworzenie zindywidualizowanych ścieżek edukacyjnych. AI może wspierać również w organizacji pracy, monitorowaniu postępów uczniów oraz dostosowywaniu materiałów dydaktycznych do potrzeb klasy. Z kolei uczniowie mogą korzystać z AI jako narzędzia wspomagającego naukę, oferującego dostęp do zróżnicowanych materiałów edukacyjnych oraz wspierającego rozwój umiejętności, takich jak programowanie, matematyka czy nauka języków obcych. Zwrócono uwagę na konieczność odpowiedzialnego korzystania z tych technologii, aby nie zastępowały one całkowicie tradycyjnych form nauki.
5. Od pomysłu do filmu: Jak AI przyspiesza tworzenie materiałów edukacyjnych?
Ostatni panel dotyczył wpływu sztucznej inteligencji na tworzenie materiałów edukacyjnych. Prezentowane były narzędzia AI, które wspomagają nauczycieli i twórców w szybkim i efektywnym tworzeniu treści edukacyjnych, takich jak wideo, prezentacje, quizy, testy i artykuły. AI pozwala na automatyczne generowanie materiałów wideo, transkrypcji, a także tworzenie quizów dostosowanych do poziomu wiedzy ucznia. Zwrócono uwagę, że dzięki AI twórcy materiałów edukacyjnych mogą szybciej dostarczać zróżnicowane i angażujące treści, które mogą być łatwo dostosowane do potrzeb konkretnej grupy uczniów. Przykłady takich narzędzi obejmowały zarówno aplikacje wykorzystujące generowanie języka naturalnego (NLP), jak i technologie związane z rozpoznawaniem obrazu i wideo.
Konferencja "Jak AI zmienia edukację" pokazała ogromny potencjał sztucznej inteligencji w procesie nauczania i uczenia się. Technologie te oferują zarówno możliwości, jak i wyzwania, które muszą być uwzględnione w kontekście edukacyjnym. Wspomniano o rosnącej roli nauczycieli jako mediatorów w świecie zdominowanym przez technologie, a także o konieczności dostosowania systemów edukacyjnych do zmieniających się potrzeb i oczekiwań pokolenia Alfa. Dyskusja o bezpieczeństwie, odpowiedzialności oraz etyce AI w edukacji była również kluczowym elementem konferencji, podkreślając potrzebę zrównoważonego i świadomego korzystania z nowoczesnych narzędzi technologicznych.