Uczniowie klas 1LOI, 1LOL oraz 1LOE na Kaszubach

7 października 2013

W dniach 7-8 października 2013r. uczniowie klas 1LOI, 1LOL oraz 1LOE miło spędzili czas na Kaszubach, podczas wycieczki integracyjnej zorganizowanej przez p. Izabelę Zbrzeźniak i p.Lidię Błachnio, a opiekunami byli dodatkowo p. Joanna Świętoń oraz p. Krzysztof Ostrowski.

Wyjechaliśmy tuż po godzinie szóstej nad ranem, gdy na dworze panował jeszcze mrok, więc początkowo atmosfera w autobusie  była nieco ospała. Jednak już po pierwszym przystanku wszyscy przebudzili się na dobre i kolejne kilka godzin drogi upłynęło nam na miłych rozmowach.

Około 12tej dotarliśmy do pierwszego celu naszej podróży, do Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku. Zdecydowanie najciekawszym obiektem w tym miejscu był tzw. „dom do góry nogami”, który przyprawił nas  o prawdziwy zawrót głowy(po wejściu do środka, oczywiście). Warte uwagi okazały się również: Dom Sybiraka(przywieziony z Irkucka), rekonstrukcja bunkra dawnej organizacji wojennej „Gryf Pomorski”, czy najdłuższa deska świata (mierząca 46,53 metra), wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa.

Popołudniu dotarliśmy do Węsior, gdzie zwiedziliśmy rezerwat archeologiczny – cmentarzysko Gotów. Po krótkim spacerze przez las naszym oczom ukazały się kurhany iKamienne Kręgi, które – według naszego przewodnika – są miejscami o nadprzyrodzonej mocy (co widać na jednym ze zdjęć).

Zmęczeni całym dniem, wyruszyliśmy w stronę hotelu, po drodze śpiewając jeszcze Kaszubskie Nuty, charakterystyczny znak tego regionu.

Kolejny dzień rozpoczął się zwiedzaniem Zakładów Porcelany Stołowej w Łubianie. Mieliśmy okazję z bliska przyjrzeć się pracy w fabryce, co było bardzo fascynującym przeżyciem. Co ciekawe, nie ma tam specjalnie wydzielonych szlaków dla turystów – poruszaliśmy się tymi samymi drogami, co pracownicy zakładu. Wraz z przewodnikiem, krok po kroku prześledziliśmy proces produkcyjny filiżanek, talerzy i innych porcelanowych wyrobów.

Wielu ciekawych rzeczy dowiedzieliśmy się również w Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie. Mieści się ono w barokowym dworku, w którym urodził się Józef Wybicki, twórca polskiego hymnu. Poznaliśmy interesującą historię jego życia i okoliczności w jakich ów hymn tworzył; co więcej, posłuchaliśmy też nagrań dziewiętnastowiecznych pozytywek wygrywających „Mazurka Dąbrowskiego”.

Ostatnim punktem naszej wycieczki była parowozownia oraz rynek w Kościerzynie, po czym udaliśmy się na obiad i wyruszyliśmy w drogę powrotną.

W autobusie, zadowoleni i pełni wrażeń graliśmy w różnorakie gry, śpiewaliśmy, angażując w to nawet opiekunów, przez co droga powrotna minęła wszystkim w mgnieniu oka.