Wizyta w Muzeum Pozytywizmu w Gołotczyźnie oraz w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze

9 listopada 2021

9 listopada 2021 roku uczniowie klasy IILZ wraz z opiekunami, Robertem Szulęckim i Karoliną Mickiewicz, brali udział w wycieczce do Muzeum Pozytywizmu w Gołotczyźnie oraz Muzeum Romantyzmu w Opinogórze.

Uczniowie mieli szansę zapoznać się z życiem działaczki społecznej – Aleksandry Bąkowskiej, która w 1909 roku w zakupionym przez siebie majątku w Gołotczyźnie, założyła szkołę rolniczą. Przewodnicy, oprowadzający nas po dworku Aleksandry Bąkowskiej, zwracali uwagę na rozmieszczenie pokoi i ich szczególne przeznaczenie, zgodne z panującymi w tamtym czasie zwyczajami. Mieliśmy okazję przejść po pięknym, jesiennym parku, którego alejkami doszliśmy do usytuowanej na jego obszarze tzw. Krzewni, czyli domu Aleksandra Świętochowskiego. Przewodniczka opowiedziała o najważniejszych wydarzeniach z życia twórcy polskiego pozytywizmu oraz podzieliła się kilkoma ciekawostkami związanymi z jego osobą.

Ten wyjazd był okazją do bliższego poznania biografii polskich twórców, a autentyczność zwiedzanych miejsc potwierdzają słowa przewodniczki zacytowane za Marią Świętochowską, zmarłą w 2004 roku drugą żoną Świętochowskiego i jego wielką miłością: „Będąc w Krzewni ma się wrażenie, że Aleksander wyszedł tylko na spacer po parku i za chwilę wróci.”

Kolejnym punktem wycieczki była, położona nieopodal Gołotczyzny, Opinogóra. Majątek należący niegdyś do rodziny Krasińskich stał się miejscem upamiętniającym losy tego rodu, w tym słynnego romantycznego poety – Zygmunta Krasińskiego. W Muzeum Romantyzmu zwiedziliśmy neogotycki pałacyk, dwór, oficynę dworską oraz powozownię. W każdym ze wskazanych miejsc mogliśmy usłyszeć od przewodniczki interesujące historie z życia rodziny Krasińskich oraz szczegółowy opis eksponatów znajdujących się w posiadaniu Muzeum, do których należą m.in. zabytkowe powozy.  Obejrzeliśmy także niezwykłe obrazy, powstałe w różnym okresie historycznym. Szczególną uwagę przykuwały działa Wojciecha i Jerzego Kossaków. Uczniowie chętnie korzystali z możliwości zadawania pytań przewodniczce, dzięki czemu mogli usłyszeć odpowiedzi na nurtujące ich pytania związane z życiem i twórczością przestawianych im artystów.

 

Karolina Mickiewicz

Odnośniki