Wycieczka do Szwecji klas 3LOI, 3LOL, 2LOZ, 2LOL

30 września 2019

Wycieczka do Szwecji była czymś, na co uczniowie naszej szkoły długo czekali. Wyjazd, który początkowo odbyć się miał jeszcze na przełomie maja/czerwca 2019 roku, ostatecznie został przełożony na datę 30 września 2019r. Czekanie tylko wzmogło naszą ciekawość, zainteresowanie krajem za wielkim morzem, a także północną częścią naszego państwa, Gdańskiem, który wielu z nas miało okazję zobaczyć po raz pierwszy.

Wszystko rozpoczęło się w poniedziałkowy ranek. O wczesnej godzinie wyjechaliśmy spod Zespołu Szkół nr 3 w kierunku Gdańska pod opieką p. A. Augustynik, p. M. Szwed, p. J. Świętoń i p. E. Chmielińskiej. Pierwszym, co mieliśmy zobaczyć, było muzeum NSZZ „Solidarność”. Interaktywne, nowoczesne muzeum bardzo spodobało się uczniom. Sposób, w jaki przedstawione były początkowo nie dla wszystkich ciekawe fakty, sprawił, że całkowicie pogrążyliśmy się w historii z czasów PRL-u. Drastyczne zdjęcia, autentyczne rozmowy ważnych osób dla ówczesnej Polski, ciekawie zaprezentowane informacje przeniosły nas w samo centrum wydarzeń. Możemy tylko powiedzieć, że nie słyszałyśmy żadnej negatywnej opinii na temat tego muzeum. Zdecydowanie jedno z najlepszych, jakie kiedykolwiek było nam dane odwiedzić.

Niedługo potem mieliśmy wyruszyć promem z portu w Gdyni w kierunku Karlskrony. Dla wielu z nas przeprawa morska była pierwszą w życiu, co było stresujące. Początkowo nie czuliśmy dyskomfortu, jednak wraz ze zwiększającym się sztormem, samopoczucie niektórych uległo pogorszeniu. Niczym szczury lądowe nie sprostaliśmy wyzwaniom, jakie postawiło nam morze. Choroba morska wybrała nas na swój cel.

Po męczącej wyprawie dotarliśmy do miasteczka w Szwecji. Zaczęliśmy od wycieczki autokarowej po Karlskronie, zobaczyliśmy między innymi Nabrzeże Królewskie, „bezludną wyspę”, która cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Udaliśmy się na rynek, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć wiele zabytków Szwecji, posłuchać o władcach i historii tego kraju. Dzięki pani przewodniczce, która ciekawie starała nam się przekazać swoją wiedzę, słuchaliśmy jak „zaczarowani”. Z rynku udaliśmy się pieszo do Muzeum Marynarki Wojennej, gdzie najbardziej fascynujące zdawały nam się ogromne dzioby statków.

Następnym punktem wycieczki był przejazd przez Most Olandzki, jeden z najdłuższych mostów w Europie. Dzień zakończyliśmy zwiedzaniem miasta Kalmar, które tak jak Karlskrona zachwycało swoim widokiem. Po długim, pełnym wrażeń dniu udaliśmy się na prom, zestresowani, ponieważ obawialiśmy się ponownej podróży. Okazało się jednak, że morze było dla nas łaskawe tej nocy. Podróż minęła nam spokojnie, bez większych utrudnień.

Ostatniego dnia, przed powrotem do domu, zwiedziliśmy Sopot. Mieliśmy okazję zobaczyć molo, które jest najdłuższym nad Morzem Bałtyckim. Zwieńczeniem wycieczki był koncert na organach w Archikatedrze Oliwskiej.

Po powrocie do domu pomimo zmęczenia byliśmy bardzo szczęśliwi, że mieliśmy szansę na wyjazd. Szwecja, kraj o wielu walorach, zarówno przyrodniczych, jak i kulturowych, była dla nas fascynująca. Pozostanie z nami wiele wspaniałych wspomnień.