Wycieczka nad morze – Gdańsk, Gdynia, Sopot…

2 lipca 2013

Wiatr od morza, piaszczysta plaża, słońce ogrzewające nasze twarze… Wycieczka do Trójmiasta i niezapomniane chwile…

Uczniowie kl. III TI, I LEB, II LOL  w dn. 19.06- 21.06.2013 r. mogli podziwiać piękno i zabytki miast na północy Polski (Gdańsk, Gdynia, Sopot). Wyjazd zorganizowała pani Elwira Sawicz- Bakuła. Opiekunami na wspólnej wyprawie byli: p. M. Królikowska i p. E. Steczkowski.

Po długiej podróży dotarliśmy na miejsce.  W umówionym punkcie w Gdańsku spotkaliśmy się z przewodnikiem. Udaliśmy się na spacer jedną z najbardziej reprezentacyjnych ulic tego malowniczego miejsca. Odwiedziliśmy Stare Miasto, to część miasta, która wszystkich zachwyciła. Znajduje się tutaj wiele pięknych kościołów, wśród nich kościół św. Katarzyny, św. Brygidy… Sam Ratusz jest również piękny, budowany ponad 100 lat, od 1379 do 1492 r., z 80-metrową wieżą , którą wieńczy metalowy, złocony posąg króla Zygmunta Augusta. Obecnie mieści się tu Muzeum Historyczne Miasta Gdańska.  Tu widzieliśmy dwa ciekawe pomniki: Obrońców Poczty Polskiej oraz króla Jana III Sobieskiego. Niesamowite wrażenie zrobiła na nas Bazylika Mariacka Wniebowzięcia Najświętszej Panny – dzieło architektury gotyckiej, największa ceglana budowla sakralna na świecie, licząca 105,5 m. długości, mieszcząca w swoim wnętrzu 25.000 osób. By móc podziwiać piękną panoramę Gdańska z wieży mariackiej musieliśmy przebyć 408 schodów, prowadzących na szczyt 78- metrowej wieży. Kolejnym punktem było zwiedzanie Muzeum Bursztynu. Przewodnik zwrócił naszą uwagę na to, że ekspozycja została tak pomyślana, aby na poszczególnych piętrach pokazać bursztyn w różnych aspektach. Można tu poznać historię bursztynu, historię rzemiosła bursztynowego i bursztynowych szlaków handlowych, tradycje bursztynu w lecznictwie, użycie go jako kamienia magicznego, materiału badawczego i tworzywa artystycznego. Tradycyjnym metodom prezentacji towarzyszą prezentacje multimedialne w specjalnie do tego celu przeznaczonych wnękach, w każdej sali ekspozycyjnej.

Następnie udaliśmy się do Oliwy i obejrzeliśmy wnętrze katedry. Tam  znajdują się słynne, wielkie organy, które zaprojektowane i zbudowane zostały w latach 1763-1788 przez o. Johanna Wilhelma Wulffa.  Zlecenie ich stworzenia wydane zostało przez opata Jacka Rybińskiego. Archikatedra stanowi miejsce, w którym organizowane są liczne koncerty organowe. Natomiast zabudowania starego klasztoru stanowią obecnie Gdańskie Seminarium Duchowe, w których podziwiać można zbiory diecezjalnego muzeum. W katedrze oliwskiej wysłuchaliśmy z uwagą koncertu organowego.  To niezwykłe przeżycie, które pozostanie w naszej pamięci. Chwilę później udaliśmy się do parku Oliwskiego, wymarzonego miejsca, miejsca spokoju, wyciszenia. Warto zwrócić uwagę, że na terenie parku znajduje się Pałac Opatów, przed którym rozpościera się najpiękniejsza i najbardziej reprezentatywna część ogrodu- dywan z trawy ze wzorami formowanego bukszpanu, ozdobiony stożkami strzyżonych cisów. Po całym dniu przeżyć nastąpił czas odpoczynku, w miejscu zamieszkania (Dom Pojednania i Spotkań).

Drugi dzień wyprawy poświęcony była na zwiedzanie równie pięknej architektonicznie Gdyni. Z przewodnikiem udaliśmy się do portu, w między czasie słuchaliśmy jego niezwykłych opowieści na temat historii miasta.  Potem ważny punkt programu- rejs statkiem na Westerplatte. Tam podziwialiśmy 23

– metrowy monumentalny pomnik obrońców wybrzeża. Miejsce to – to niezapomniana lekcja historii II wojny światowej. Kolejnym punktem wyprawy było zwiedzanie Oceanarium Gdyńskiego. W Akwarium Gdyńskim prezentowane są wystawy muzealne dotyczące oceanografii, hydrobiologii oraz akwaria z florą i fauną zarówno morską, jak i słodkowodną. Wraz z unowocześnianiem ekspozycji rozwijana jest działalność edukacyjna. W roku 2005 powstała nowa Sala Kinowo – Konferencyjna, sale do prowadzenia zajęć laboratoryjnych wyposażone w mikroskopy i sprzęt komputerowy. W 2007 roku oddano do użytku Salę Mokrą – miejsce, gdzie można włożyć ręce do zbiornika i pogłaskać rybę. Następnie spacerując Skwerem Kościuszki podziwialiśmy zacumowany tam żaglowiec „Dar Pomorza”, jeden z najbardziej okazałych żaglowców na świecie. Pożegnaliśmy Gdynię i udaliśmy się na wypoczynek, żeby pełni sił i energii wyruszyć do Sopotu (trzeci dzień naszej wycieczki). W tym malowniczym mieście- letniej stolicy Polski udaliśmy się do Muzeum Archeologicznego „Grodzisko w Sopocie”, ukazujące wczesnośredniowieczną kulturę – pozostałości po autentycznym grodzie z IX wieku. Kolejnym punktem wyprawy był spacer po sopockim molo, które nosi imię Jana Pawła II i jest to najdłuższe molo nad Morzem Bałtyckim, ma około pół kilometra długości, przez co staje się jedną z największych atrakcji miasta…

Powróciliśmy, pełni wrażeń do domu. Ta wyprawa pozostanie w naszej pamięci, pozostaną wspomnienia i cudowne, malownicze fotografie…