Wizyta w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze

6 czerwca 2023

6 czerwca 2023 roku uczniowie klas 2LL, 2LZ i 2TP/TR wraz z nauczycielkami: Anetą Augustynik, Agatą Marciniak i Izabelą Zbrzeźniak odwiedzili Muzeum Romantyzmu w Opinogórze.

Pierwszym punktem wycieczki był Ciechanów, gdzie można było odwiedzić Zamek Książąt Mazowieckich lub po prostu skorzystać z pięknej pogody, atmosfery Ciechanowa i pójść z kolegami na lody. Kolejnym punktem wycieczki było Muzeum Romantyzmu w Opinogórze. Zwiedzaliśmy muzeum podzieleni na dwie grupy. Zaczęliśmy od wejścia do oficyny dworskiej, gdzie pani przewodnik w zachęcający sposób opowiedziała historię rodu Krasińskich. Znajdująca się tam kolekcja szwoleżerów dla przewodniki była pretekstem do opowiedzenia historii Pana Marka Axentowicza, któremu ołowiany żołnierzyk w powstaniu warszawskim uratował życie. Z oficyny dworskiej przeszliśmy do powozowni, gdzie zaprezentowano nam wystawę pojazdów (powozów i sanie) z różnych epok. Dopełnieniem wystawy była kolekcja strojów jeździeckich tworzonych przez ówczesnych najlepszych krawców z Anglii. Pałac neogotycki, który był kolejnym elementem opowieści pani przewodnik, jest skarbnicą pamiątek po Zygmuncie Krasińskim i jego rodzinie, a prezentowane tam przedmioty życia codziennego pokazują, jak żyła arystokracja w XIX stuleciu. W pobliżu pałacu usytuowany jest się kościół związany z Krasińskimi. W podziemiach tego kościoła znajdują się doczesne szczątki rodu Krasińskich. W kościele warto zauważyć pomnik nagrobny Marii z Radziwiłłów Krasińskiej według pomysłu Zygmunta Krasińskiego. Nawiązuje on do sceny matki z Orciem z ,,Nie-Boskiej Komedii”. We dworze obejrzeliśmy także wystawę rzeźby i malarstwa, dotyczącą epoki romantyzmu. To był ostatni obiekt, jaki obejrzeliśmy w ramach zwiedzanie muzeum. Finałem wycieczki była lekcja dotycząca czarnego romantyzmu, podczas której dowiedzieliśmy się, jak definiować czarny romantyzm w oparciu o wybrane utwory (np. książkę pt. “ Portret Doriana Graya’’).

Warto było pojechać na tę wycieczkę. Wracaliśmy zmęczeni, ale bogatsi o wiedzę dotyczącą życia arystokratów. Poznaliśmy Zygmunta Krasińskiego i jego rodzinę.