Niezwykłe miejsca w Polsce -Oświęcim, Kraków, Łagiewniki, Wieliczka- trzydniowa wycieczka maturzystów ( kl. III LOL, IV TE i IV TI).

25 października 2017

Pierwszego dnia naszej trzydniowej wyprawy, po kilkugodzinnej podróży, udaliśmy się do autentycznego Miejsca Pamięci – obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Na miejscu zostaliśmy podzieleni na grupy.  Zwiedzanie  obozu rozpoczęliśmy od żelaznej bramy z napisem Arbeit macht frei. Stamtąd przewodnicy oprowadzili nas po kilku blokach, przybliżając w bardzo ciekawy sposób historię tego miejsca. Nie zabrakło wzruszeń, łez, pytań, na które trudno udzielić odpowiedzi. To była niezwykle wstrząsająca lekcja… obóz oddycha wspomnieniami, mogliśmy na własne oczy zobaczyć przeszłość. Nie wiemy, czy uda się nam zrozumieć tragedię, która rozegrała się w tym miejscu? W Brzezince zobaczyliśmy Międzynarodowy Pomnik Ofiar Obozu oraz ruiny dwóch krematoriów. Tego dnia dowiedzieliśmy się wiele na temat sytuacji i życia w obozie koncentracyjnym. Po kilku godzinach zwiedzania, opuściliśmy teren Auschwitz-Birkenau w refleksyjnych, melancholijnych nastrojach, pełni przemyśleń na temat tamtych wydarzeń, co sprawiła panująca tam atmosfera. „ Nie sposób zrozumieć powojennej Europy i świata bez konfrontacji własnych wyobrażeń o człowieku z pozostałościami  Auschwitz”

Drugiego dnia, po kilkugodzinnym odpoczynku, nadszedł czas na zwiedzanie Krakowa, niezwykłego, malowniczego miejsca- Miasta Królów.

„ Tu wszystko jest Polską, kamień każdy i okruch każdy…” Po smacznym śniadaniu rozpoczął się spacer ulicami  Krakowa wraz z panem przewodnikiem, który w bardzo interesujący  sposób opowiadał o tym zabytkowym mieście, często dodając informacje o korzeniach swojej rodziny, które sięgały czasów historycznych oraz ubarwiając swoje opowieści licznymi anegdotami  na temat zwiedzanych miejsc. Pierwszym zabytkiem była katedra gotycka na Wawelu, gdzie koronowani byli  królowie Polski, a po śmierci było to miejsce ich pochówku. To właśnie tutaj spoczywają bohaterowie narodowi, między innymi Tadeusz Kościuszko, Józef Piłsudski, wieszcz Adama Mickiewicz i Juliusz Słowacki. Następnie żwawym krokiem udaliśmy się do Kościoła Mariackiego, zwanego Bazyliką Mariacką. Z uwagą słuchaliśmy historii kościoła i wielu innych ciekawych informacji. Blask zdobień oświetlał cały Kościół. Między innymi jest on największą atrakcją na rynku głównym w Krakowie. Ta gotycka budowla przyciąga wielu turystów. Podziwialiśmy ołtarz gotycki, dzieło norymberskiego artysty- Wita Stwosza. Następnie spacerowaliśmy malowniczymi uliczkami dawnej krakowskiej dzielnicy żydowskiej. Spacer po Kazimierzu zaczęliśmy od dawnego rynku kazimierskiego, na którym znajduje się ratusz miejski. Na północno- wschodnim narożniku stoi kościół parafialny, ufundowany przez Kazimierza Wielkiego, ( bazylika Bożego Ciała). Dawna dzielnica Kazimierz to przede wszystkim synagogi: Stara Synagoga, synagoga Remuh.  Późnym popołudniem wyruszyliśmy do pobliskich Łagiewnik, by odwiedzić tamtejsze sanktuarium- stolicę kultu Miłosierdzia Bożego. Wizytę naszą rozpoczęliśmy prelekcją, wygłoszoną przez siostrę ze Zgromadzenia Matki Bożej Miłosierdzia. Opowiadała ona o sanktuarium, życiu świętej Faustyny oraz obrazie „Jezu ufam Tobie”. Na koniec chętni uczestniczyli we mszy świętej, odprawionej w intencji maturzystów. Po powrocie do Krakowa udaliśmy się na wspólny wieczorny spacer. Zobaczyliśmy okno papieskie, z którego kiedyś przemawiał Jan Paweł II do młodzieży w trakcie swoich pielgrzymek do Polski.

Trzeci dzień to Wieliczka …„ Kopalnię Soli „ Wieliczka” w 2007 roku czytelnicy „ Rzeczypospolitej” uznali za jeden z siedmiu cudów Polski. Oddano na nią największą ilość głosów. Od 1945 roku kopalnię zwiedziło 36 milionów turystów.. Codziennie przed kopalnią ustawiają się kolejki chętnych, z rodzinami i w grupie przyjaciół. Spotykamy tutaj turystów z najdalszych zakątków świata, istna Wieża Babel.” Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wędrówki labiryntem solnych korytarzy, ale żeby tam dotrzeć trzeba było pokonać 380 schodów w dół, z czego na całej trasie jest ich ok.800. Po zejściu na głębokość 64 metrów do Szybu Daniłowicza poznaliśmy naszego przewodnika, który podczas wędrówki opowiadał nam o historii i tajemnicach kopalni, o rządzących nią siłach przyrody i ciężkiej pracy wielu pokoleń górników. Schodząc coraz niżej odwiedzaliśmy niezwykłe miejsca, uświadamiając sobie jak taka solna skała poddała się mocy ludzkich rąk. Zobaczyliśmy wspaniałe narzędzia i maszyny górnicze. Poznaliśmy także inną stronę kopalni, legendę księżnej Kingi, która przyniosła bogactwo soli na polską ziemię. W połowie szlaku zobaczyliśmy dedykowaną jej cudowną kaplicę i zdobiące ją jedyne w swoim rodzaju solne dzieła sztuki.

Po niezapomnianej przygodzie i po obiedzie w restauracji „ Królewska” udaliśmy się w drogę powrotną do Wyszkowa. Powróciliśmy pełni różnych wrażeń i odczuć, zafascynowani uroczymi miejscami. Te niezwykłe miejsca na długo pozostaną w naszej pamięci.

Serdecznie dziękujemy p. E. Sawicz- Bakule, która zorganizowała wycieczkę do tych niezwykłych miejsc. Bardzo dziękujemy też  p. D. Nizińskiej