Wycieczka do Krakowa, Wieliczki, Łagiewnik, Oświęcimia, Częstochowy

23 października 2013

Kraków to niezwykłe i malownicze miejsce, przecież to Miasto Królów, tyle w tym miejscu sacrum…

Dotychczas wiele słyszałam od moich starszych kolegów o tym miejscu-Oświęcimiu. To, co zobaczyłem, przerosło moje wyobrażenia.

Stojąc pod cynicznym napisem ARBEIT MACHT FREI  wpatrywałam się w niego i w przestrzeń będącą za bramą.

Zgadzam się ze słowami S. Wyspiańskiego, który o Gotyckiej katedrze w Krakowie napisał: „ Tu wszystko jest Polską, kamień każdy i okruch każdy…”

To zaledwie kilka refleksji uczniów (IV TI, III EA, III LOL) , którzy w dn. 23-25.10. 2013 r. udali się na wycieczkę do Krakowa, Wieliczki, Łagiewnik, Oświęcimia, Częstochowy. Wyjazd zorganizowała p. Elwira Sawicz- Bakuła. Opiekunami na wspólnej wyprawie byli : p. Agnieszka Kalinowska i p. Barbara Banaszek.

Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od magicznej wędrówki labiryntem solnych korytarzy w Wieliczce. To była idealna okazja, aby poznać pejzaże niezwykłych komór, odkryć tradycje i historię wielickiej kopalni. Słone jeziora, piękne kaplice, wśród nich ta dedykowana Świętej Kindze- to będziemy pamiętać bardzo długo. W tym samym dniu udaliśmy się do Łagiewnik- stolicy kultu Miłosierdzia Bożego. Mieliśmy możliwość wysłuchania prelekcji, którą wygłosiła jedna z sióstr Zgromadzenia Matki Bożej Miłosierdzia. Dowiedzieliśmy się, że w okresie międzywojennym w klasztorze żyła i zmarła s. Faustyna Kowalska, przez którą Chrystus przekazał Kościołowi i światu orędzie o Bożym miłosierdziu. Po beatyfikacji s. Faustyny i jej kanonizacji nastąpił szybki rozwój kultu Miłosierdzia. Sanktuarium rozbudowano, między innymi wzniesiono nowy Kościół- bazylikę, która konsekrował Jan Paweł II. W tym też miejscu Papież zawierzył cały świat Miłosierdziu Bożemu.

Drugi dzień wyprawy poświęcony był na zwiedzanie malowniczego Krakowa- miasta Polskich Królów. Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy od zwiedzania krakowskiej dzielnicy Kazimierz, kojarzonej głównie jako dawna dzielnica żydowska. Spacer po Kazimierzu zaczęliśmy od dawnego rynku kazimierskiego, na którym znajduje się ratusz miejski. Na północno- wschodnim narożniku dawnego rynku stoi główny kościół parafialny- (Bazylika Bożego Ciała), ufundowany przez króla Kazimierza Wielkiego. Drugą gotycką świątynią dawnego Kazimierza jest kościół śś Katarzyny i Małgorzaty. Urokliwą ulicą Skałeczną podążaliśmy w kierunku barokowej świątyni p.w. śś Michała i Stanisława, na Skałkę, miejsce męczeńskiej śmierci biskupa Stanisława . Pod koniec XIX wieku w podziemiach kościoła urządzono słynną kryptę zasłużonych Polaków, którą mogliśmy zwiedzić. Dawna dzielnica żydowska  to też synagogi: Stara Synagoga, stojąca przy ulicy Szerokiej, synagoga Remuh. W jej skromnym wnętrzu mogliśmy zobaczyć centralnie położoną bimę, a na wschodniej ścianie renesansową szafę ołtarzową. Po wyjściu z synagogi udaliśmy się do jednego z najstarszych cmentarzy żydowskich, a potem wędrowaliśmy wraz z przewodnikiem historyczną Drogą Królewską, którą do miasta wjeżdżali na koronację królowie polscy, księżniczki, które chciały poślubić polskiego władcę, posłowie udający się do króla na Wawel… Udaliśmy się pod krakowski Barbakan, by zachowaną średniowieczną Bramą Floriańską przejść na jedną z najbardziej znanych ulic Krakowa- ulicę Floriańską. Przy tej ulicy zobaczyliśmy szereg kamienic o ciekawej historii. Ulicę Floriańską optycznie od południowej strony zamykają nierównej wielkości wieże jednego z najważniejszych kościołów Krakowa- gotyckiej Bazyliki Mariackiej. Widzieliśmy w niej wspaniały ołtarz gotycki, dzieło norymberskiego artysty- Wita Stwosza. Niemalże na przeciwko fasady kościoła stoi pomnik Adama Mickiewicza. Obecnie miejsce wkoło pomnika jest popularnym punktem spotkań. Naszą uwagę zwróciły Sukiennice- budowla, która od wieków służy kupcom. Obok wznosi się Wieża Ratuszowa, do której wejścia strzeże para lwów. W perspektywie ulicy Grodzkiej widać wieże kościoła św. Andrzeja. Podziwialiśmy stojący obok niego pierwszy w Krakowie barokowy kościół śś Piotra i Pawła, z postaciami Apostołów na postumentach. Przy ulicy Kanonicznej na uwagę z całą pewnością zasługuje Dom Jana Długosza, kronikarza. W domu tym na początku XIX wieku mieszkał mały Stanisław Wyspiański wraz ze swoim ojcem. Z tego miejsca mogliśmy podziwiać fantastyczny widok na Wzgórze Wawelskie z Zamkiem Królewskim i katedrą. Udaliśmy się do tych miejsc. Katedra gotycka  jest nekropolią polskich królów. Tutaj pochowano też niektórych bohaterów narodowych, między innymi T. Kościuszkę, J. Piłsudskiego, wieszczów- A. Mickiewicza, J. Słowackiego, czy ostatnio-parę prezydencką. Kraków i jego malownicze miejsca  długo pozostaną w naszej pamięci.

Trzeci dzień wycieczki to chwile refleksji, wzruszeń, to niezapomniana lekcja historii… Udaliśmy się do autentycznego Miejsca Pamięci – obozu koncentracyjnego Auschwitz- Birkenau. Przewodnik pozwolił nam lepiej zrozumieć tragedię, która rozegrała się w tym miejscu. Następnie udaliśmy się do Częstochowy-jednego z ważniejszych miejsc kultu maryjnego, najważniejszego centrum pielgrzymkowego w Polsce. Uczestniczyliśmy w czuwaniu młodzieży – maturzystów  z diecezji łomżyńskiej.

Powróciliśmy do domu pełni różnych wrażeń i odczuć, zafascynowani uroczymi miejscami Krakowa…