Wycieczka szlakiem Częstochowa – Oświęcim – Kraków – Ojcowski Park Narodowy

8 października 2021

W dniach 6 – 8.10.2021  grupa uczniów z klas 4TE, 3LOi i 3LZ4 wraz z opiekunami paniami: Grażyną Witkowską , Agatą Zawadzką oraz  Dorotą Nizińską uczestniczyła w wycieczce na trasie:  Częstochowa – Oświęcim – Kraków – Ojcowski Park Narodowy,  organizowanej  przez Biuro Turystyczne „SOŚINY” w Ostrołęce.

Podróż zaczęliśmy od Częstochowy,  tam uczestniczyliśmy we Mszy Św. w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej. Bez niego Jasna Góra byłaby tylko zbiorem budynków, pamiątek i dzieł sztuki, być może pięknym i bogatym, lecz martwym muzeum.

W atmosferze  religijnej zadumy  przejechaliśmy do Oświęcimia,  gdzie zwiedzaliśmy obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau. Przeszliśmy, jak więźniowie w czasie  okupacji niemieckiej, jak wszyscy zwiedzający to miejsce przed nami, przez bramę z napisem: „Arbeit macht frei” (Praca czyni wolnym). Do dziś  ironiczna wymowa tych słów robi wstrząsające wrażenie .  Wycieczka do Muzeum Auschwitz – Birkenau uświadomiła nam  bezmiar  okrucieństwa oprawców , a z drugiej strony bezradność umierających , odartych z  godności. Pokazała, że w obozie wszystko odbywało się na zwielokrotnioną skalę. Tu naziści wybudowali większość urządzeń masowej zagłady, w których wymordowali około miliona europejskich Żydów. Na terenie obozu zachowały się miejsca pełne ludzkich popiołów. Wycieczka ta była ważną lekcją w naszym życiu, z całą pewnością zapamiętamy ją na długo.

Drugi dzień zaczęliśmy od spotkania   z panią przewodnik, która oprowadziła nas po historycznym zespole Krakowa m.in. Barbakanie –  arcydziele  sztuki obronnej oraz pozostałościach  murów,  na czele z Bramą Floriańską. Zwiedziliśmy też rynek Starego Miasta z Bazyliką Mariacką i Sukiennicami, Katedrę Królewską, weszliśmy prawie na  sam szczyt katedry , by dotknąć słynnego Dzwonu Zygmunta. Przeszliśmy również  ulicą Kanoniczną,    jedną z najstarszych  w Krakowie. Byliśmy na Zamku Królewskim na Wawelu ,  Wzgórzu Wawelskim  –  najbardziej znaczących historycznie i kulturalnie miejscach  w Polsce. Obejrzeliśmy słynne młodopolskie polichromie oraz witraże autorstwa Stanisława Wyspiańskiego w Kościele Franciszkanów.   Atrakcyjnym podsumowaniem  drugiego  dnia wycieczki był Ogród Botaniczny Uniwersytetu Jagiellońskiego. Bogactwo form roślinnych z całego świata   można porównać do otwartych, żywych ksiąg. Na ich kartach można znaleźć  systematycznie wyłożone treści i piękne ilustracje.

Trzeci i ostatni dzień   wycieczki miał charakter turystyczny, udaliśmy się do Ojcowskiego Parku Narodowego. Przewodnik  oprowadzał   m.in. Doliną Prądnika,  zawierającą  unikatowe formy skalne oraz przepiękne krajobrazy, ciekawym elementem zwiedzania była Jaskinia Łokietka ,  leżąca ok. 125 m nad dnem Doliny Sąspowskiej. Jest największą spośród wszystkich znanych na terenie parku jaskiń, położenie na znacznej wysokości nad dnem Doliny Prądnika jest dowodem, że jaskinia była wyżłobiona przez wody podziemne znacznie wcześniej niż jaskinie położone niżej. Idąc szlakami zatrzymaliśmy się obok słynnej Maczugi Herkulesa, która znajdowała się na Pieskowej Skale, tam zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie.

Podsumowując , jesteśmy bardzo zadowoleni z  przebiegu wycieczki , przyswoiliśmy wiele  ciekawych informacji, doświadczenia miały różnorodny charakter, pobyt w Auschwitz dał nam sporo do myślenia. Do Wyszkowa wróciliśmy wieczorem – zmęczeni, ale pełni wrażeń i gotowi na nowe wyprawy.

Iza Pawłowska, Klaudia Skrzypek, Daria Przyborowska, Maja Lekso, Małgorzata Kielan, Klaudia Szabelska, klasa  IV TE